Ondernemen in moeilijke tijden

Door: Peter Van Hoesel | 31.10.2011 | Mail dit artikel

Toonaangevende wetenschappers, ondernemers en bestuurders met een directe band met Zoetermeer geven op deze plek periodiek hun visie op kenniseconomie en innovatie. Prof. Dr. Peter van Hoesel – voorzitter van het bestuur van Stichting KIZ – bijt met de column ‘Ondernemen in moeilijke tijden’ de spits af.

Het gaat veel ondernemers niet voor de wind, want de economie is min of meer tot stilstand gekomen. Exporterende bedrijven lukt het nog wel enige groei te laten zien, maar daar staat tegenover dat bedrijven die op de binnenlandse markt opereren in de meeste gevallen last hebben van krimp.

Dat neemt niet weg dat sommige bedrijven erin slagen tegen de algemene trend in toch te groeien op de binnenlandse markt. Wat deze bedrijven onderscheidt van de meeste andere bedrijven is dat ze meer doen aan vernieuwing en verbetering. Dat vergt naast forse inspanningen de nodige creativiteit van de betreffende ondernemers. Je zou kunnen zeggen dat dit type ondernemers voortdurend bezig is met een doorstart van hun onderneming. Zij gunnen zich nauwelijks tijd om op enige lauweren te rusten, omdat ze weten dat ze daarmee terugvallen in een situatie van nulgroei of krimp.

Ondernemers die last hebben van krimp kunnen daar wat van leren. Vernieuwing leidt niet automatisch tot succes, maar is wel de enige weg naar succes. Je zou kunnen denken dat successen in een periode van economische stilstand slechts zijn weggelegd voor een klein aantal ondernemers, maar dat is een misverstand. Hoe meer ondernemers zich inspannen om te vernieuwen of te verbeteren, hoe beter het gaat met de gehele economie. Omgekeerd, als teveel ondernemers zich alleen maar bezighouden met defensieve maatregelen (zoals kostenbesparing) hoe slechter het gaat met de economie.

Voor de succesvollere ondernemers komt er nog een extra voordeel bij, omdat een aantal minder succesvolle ondernemers na verloop van tijd hun bedrijf zal moeten sluiten, waardoor het marktaandeel van de succesvollen verder kan groeien. Voor de economie als geheel is dit ook goed vanwege de hogere productiviteit die dit uiteindelijk oplevert. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat er immers niet alleen om creatieve ideeën te ontwikkelen, maar ook om zulke ideeën om te zetten in een effectieve aanpak.

Met name dat laatste blijkt een lastige opgave te zijn, vooral als er extra financiering nodig is. Aan de andere kant blijkt steeds weer dat ondernemers met goede ideeën tevens volhouders zijn die net zo lang doorgaan totdat ze hun idee verwezenlijkt hebben. Zulke ondernemers laten zich ook niet afschrikken door ontmoedigende adviezen van mensen uit hun omgeving, zoals: waar begin je aan, dat lukt toch nooit, houd je centen liever op zak totdat je een beter idee hebt.

Als ondernemer heb je maar één echte zekerheid: als je stopt met vernieuwen en verbeteren is dat het begin van de laatste fase van je onderneming.

Reacties

  • John

    30.11.2011
    Rake tekst!