Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > Excellente dienstverlening dankzij innovatie en digitalisatie (3)

Excellente dienstverlening dankzij innovatie en digitalisatie (3)

Door: | 02.11.2011 | Mail dit artikel

Excellente dienstverlening is voor steeds meer overheidsinstellingen een van de belangrijkste speerpunten. Zo ook voor Zoetermeer. Om burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen steeds beter van dienst te kunnen zijn,  maakt de gemeente gebruik van de kansen die hedendaagse innovaties bieden. Het laatste deel van een driedelige berichtenserie.

Compacte organisatie

“Bij onze gemeente werken we toe naar een compacte organisatie met innovatiekracht, onder meer ingegeven door de bezuinigingen”, vertelt programmamanager Rennie Hooi. “Enerzijds moet de gemeente klaarstaan voor alle inwoners, anderzijds kan de gemeente steeds vaker een beroep doen op hun zelfredzaamheid. ICT, digitalisering en nieuwe media bieden uitkomst.”

Van bureaucratie naar interactie

Want naast de talloze producten  die de gemeente inmiddels volledig digitaal kan afhandelen, is de gemeente ook steeds actiever op social media, zoals Facebook, Twitter en Hyves. Hooi: “We gaan van een reactieve naar een interactieve organisatie. Je kunt het gemeenteparticipatie noemen. Via social media kunnen inwoners hun vraag stellen of een klacht indienen. Ligt er bijvoorbeeld veel zwerfvuil in de wijk? Dan kunnen omwonenden een foto ervan en de locatie met ons delen via de beschikbare app’s, zoals Bugerconnect en BuitenBeter. Daarna komen wij in actie. De reacties van bewoners zijn positief. Ook zetten we steeds vaker mediation in en nodigen we burgers uit om mee te denken over veranderingen in hun leefomgeving.”

Top-10 digitale dienstverlening

Ook uit de Ernst & Young-benchmark Digitale dienstverlening van gemeenten blijkt dat de gemeente Zoetermeer inmiddels een stevige basis heeft als het gaat om digitale dienstverlening. Zoetermeer staat op de tweede plaats in de top 10 en moet alleen gemeente Den Haag voor zich dulden. In de benchmark testte Ernst & Young de mate waarin burgers producten digitaal kunnen afnemen, de effectiviteit van de zoekmachine en de e-mail response. “Als een van de weinige gemeenten heeft Zoetermeer een zoekmachine die optimaal werkt en ook nog eens rekening houdt met spelfouten. De top 10-notering is een mooie bekroning op onze inzet”, aldus een trotse Hooi.  

Meer informatie:

Digitale Balie Gemeente Zoetermeer

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.