Actueel

Home > Actueel > Interviews > KIZ MeetZ Gamebasics: ‘Fantastisch dat 700.000 jongens ons spel spelen’
KIZ MeetZ Gamebasics: ‘Fantastisch dat 700.000 jongens ons spel spelen’

KIZ MeetZ Gamebasics: ‘Fantastisch dat 700.000 jongens ons spel spelen’

Door: Jiwan Does | 15.12.2011 | Mail dit artikel

In de tweede aflevering van KIZ MeetZ, de rubriek waarin KIZ maandelijks spreekt met Zoetermeerse ondernemers met een verrassende kijk op innovatie, treffen we Frank Tijhuis van Gamebasics. Dit bedrijf scoorde dit jaar goed in de MKB Innovatie Top 100. En is de maker van de internationaal razend populaire game Online Soccer Manager (OSM). Een interview over ondernemerschap, passie, focus en groei.


Met meer dan 700.000 actieve spelers behoort Online Soccer Manager (OSM) wereldwijd tot de Top 3-games in zijn genre. Wat maakt de game zo populair?

“Als speler neem je alle beslissingen op technisch vlak en treed je op als coach bij het bepalen van de opstelling en de tactiek. Ik denk dat het spelers een magisch gevoel geeft om dat bij hun favoriete club te doen. De selecties van de teams zijn zeer actueel. En de voetbalcommentator spreekt de taal van het land waar gevoetbald wordt. Spelers kunnen kiezen uit vijftig verschillende competities. Valt er een doelpunt in de Mexicaanse league? Dan hoor je de extatische ‘Goaaaal’. OSM heeft een actieve community die elkaar goed in de gaten houdt en onderling veel communiceert. ’s Ochtends is er een digitale krant met wedstrijdverslagen, transfergeruchten en blessurenieuws. Dat alles zorgt voor een authentieke en spannende beleving.”

Is het spel als app verkrijgbaar?

"Recentelijk hebben we OSM gelanceerd op Facebook. Binnen een maand hadden we 180.000 actieve spelers. Nu zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor app-lanceringen op iPhone en Android. Gelukkig hoef je niet  altijd zelf het wiel uit te vinden. We kijken goed wat andere partijen hebben gedaan en verbeteren bestaande methoden. Mobile devices lenen zich uitstekend voor OSM. In februari 2012 hopen we de app in de iTunes Store te hebben. Android Market volgt in maart/april."

Hoe is Gamebasics ontstaan?

"Jeroen Derwort, mijn voormalige buurjongen, startte Gamebasics. Als hobbyist programmeerde hij in 2000 de allereerste versie van OSM voor vrienden en kennissen. Al snel kon de server het drukke verkeer niet meer aan: tegen 2003 hadden al ongeveer 50.000 mensen zich ingeschreven. Eind 2004 stopte ik met mijn werk als organisatieadviseur en ging ik mij vol inzetten voor Gamebasics."

Van een goede baan in loondienst overstappen naar risicovol ondernemerschap. Is dat lef? 

"Een hoop mensen verklaarden me voor gek. Ik weet dat het een cliché is, maar als je door passie gedreven wordt voelt werk niet meer als werk. Stap je er in, dan heb je samen een scherp doel voor ogen: OSM internationaal de grootste game maken. Spijt heb ik nooit gehad, al was het de eerste jaren geen vetpot. Je bent als ondernemer natuurlijk wel bijna 24/7 met je werk bezig. Daarmee veranderde ook wat voor het thuisfront. Inmiddels heb ik daar een balans in gevonden. Ik maak veel plezier met mijn kinderen en moedig elke zaterdag mijn voetballende zoontjes aan."

Wat is de belangrijkste les die je als ondernemer hebt geleerd?

"Dat je als bedrijf en ondernemer je focus blijft behouden. De eerste jaren namen we ook opdrachten van externe partijen aan om games te ontwikkelen. Zo maakten we een ondernemersspel, waarin scholieren kennis kunnen maken met verschillende facetten van een winkel runnen. Het spel is inmiddels door de Vlaamse overheid gekocht en wordt op veel Belgische scholen gebruikt om ondernemerschap te stimuleren. Doordat we ons lieten afleiden, raakte ons oorspronkelijke doel echter steeds verder uit zicht. Daarom gooiden we het roer om en richtten we ons volledig op de doorontwikkeling van OSM. Het resultaat? Het aantal actieve spelers buiten Nederland steeg van 30.000  in 2007 naar 700.000 in 2011. De les was duidelijk: focus!"

Een indrukwekkende groei …

"De grootste bevrediging komt uit de impact die we hebben gecreëerd. Het is toch fantastisch dat 700.000 jongens over de hele wereld spelen wat jij hebt bedacht? Daar werken we met een gemotiveerd team van zestien man dagelijks keihard voor."

‘Ideaal dat de Academie voor ICT en Media in Zoetermeer is gevestigd.’

Voor welke uitdagingen plaatste de stormachtige groei van het aantal spelers jullie?

“We konden het allemaal niet zelf meer behappen en daarom moesten we meer mensen aannemen. Zo konden we meer aan arbeidsspecialisatie doen, ook op directieniveau. Wilde ik eerst nog wel eens inspringen bij het programmeren, nu richt ik me voornamelijk op de marketingwerkzaamheden. Voor de medewerkers van het eerste uur betekende dit dat hun brede takenpakket veranderde in taken binnen een bepaalde expertise. Daar moesten we slim mee omgaan. Door gesprekken met mede-ondernemers bereikten we wat we voor ogen hadden. Van het kennisdelen met bedrijven uit verschillende branches hebben we veel opgestoken."

Zie je het als een voordeel om in een stad met veel ICT-bedrijvigheid, zoals Zoetermeer, gevestigd te zijn?

"Via de ICT Sociëteit heb ik interessante mensen ontmoet, zoals Edwin Plag (teamleider Websucces bij TamTam, red.). Erg blij zijn we met de Academie voor ICT en Media in Zoetermeer. Voor de opening van het schooljaar hield ik er een speech voor de nieuwe lichting studenten. Heel leuk om al die ambitieuze jongelui bij elkaar te zien. Daarbij is het ideaal om stagiairs van de academie een plek te geven binnen ons bedrijf. Een goede stagiair die het naar z'n zin heeft bij ons kan zomaar een dienstverband krijgen. Het is lastig om aan goede webdevelopers te komen, dus we zijn erg blij met de samenwerking met de academie."

Waar staat Gamebasics over tien jaar?

"Ik verwacht dat we dan nog steeds een voorloper zijn met OSM en meegaan met de technologische ontwikkelingen. Onze missie blijft in ieder geval onveranderd: wereldwijd zoveel mogelijk actieve spelers genereren. Maar er zijn ook grenzen aan groei. Wat mij betreft zouden we niet groter moeten worden dan 25 man. Het moet wel leuk blijven. En we willen blijven doen waar we goed in zijn: spelers aantrekken en binden."

Click hier voor een promo-trailer van OSM.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.