Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > KIZ MeetZ: "De persoonlijke klantenbenadering is onze kracht"
KIZ MeetZ: "De persoonlijke klantenbenadering is onze kracht"

KIZ MeetZ: "De persoonlijke klantenbenadering is onze kracht"

Door: Jiwan Does | 16.02.2012 | Mail dit artikel

Rick Strijbos is directeur van Vanveen informatica. Al jaren kan hij de Rijksoverheid, de grotere gemeenten en financiële instellingen tot het hart van zijn klantenbestand rekenen. Een gesprek over drijfveren en trots.

Wat is de specialisatie van Vanveen informatica?

"De beveiliging van aan internet gekoppelde systemen en applicaties, en het beheer van complexe ICT-omgevingen. Eigenlijk zijn we op toevallige wijze de beveiliging ingerold. Toen we in 1994 voor het Ministerie van Economische Zaken een website bouwden, kwamen we er achter dat de websites heel goed aansloten bij de functionele eisen van de opdrachtgevers. Maar uitblinken in grafisch design deden we niet. We waren pure techneuten en kozen daarom voor de focus op de security.”

Waarmee onderscheidt Vanveen zich van de concurrentie?

"Onze kracht ligt in de persoonlijke benadering van onze klanten. Persoonlijkheid maakt kennis waardevol, vind ik. Terwijl we voor 90 procent uit technische specialisten bestaan opereren wij mensgericht. Daarmee zijn we een voorloper in het ICT-werkveld. We hanteren deze filosofie al 25 jaar en selecteren onze werknemers ook op deze kwaliteiten."

Waar bent u trots op?

"Onze roots liggen in grote, complexe netwerkomgevingen. Banken, ministeries en grotere gemeenten zijn onze belangrijkste klanten. Daarom vind ik het knap dat wij de afgelopen jaren ook kleinere organisaties met maximaal vijfhonderd medewerkers aan ons hebben gebonden. We hebben in moeilijke tijden een goede mix van grote bedrijven en het MKB-plus opgebouwd."

Dwong de financiële crisis Vanveen om een nieuw klantenbestand aan te boren?

"De strategische keuze voor risicospreiding maakten we tien jaar geleden. Overheden en in iets mindere mate financiële instellingen menen te kunnen bezuinigen op de inzet van ICT. Maar zij vergeten dat de quick wins op korte termijn relatief weinig om het lijf hebben, als je ze afzet tegen de potentiële kostenbesparingen door efficiëntere arbeidsprocessen."

Kritisch doorvragen aan de klant is noodzakelijk voor goede keuzes

Is berichtgeving over mislukte, miljoenen kostende ICT-projecten schadelijk voor de ICT-branche?

"Jazeker. In de media wordt de overheid wel eens neergezet als een aan ICT geldverkwistende organisatie. Maar er wordt niet genoemd dat bij een project van - ik noem maar wat - 300 miljoen euro een besparing van 900 miljoen euro op ambtenarensalarissen gerealiseerd zou kunnen worden. Of een grootschalig, complex ICT-project een succes wordt hangt af van de juiste mix tussen goed opdrachtnemer- en opdrachtgeverschap. Tijdens het voortraject zou beter nagedacht moeten worden."

Kunt u een voorbeeld geven?

"Neem het Elektronisch Patiënten Dossier: De Eerste Kamer hield dit in de laatste fase tegen vanwege privacybezwaren. Tijdens het project veranderden de spelregels en kwamen er wensen en eisen bij. Hier had al in het voortraject over nagedacht moeten worden. Externe adviseurs met specialistische kennis zouden een second check kunnen doen op de gewenste beveiligingsvraag. Zoiets neem je bij uitstek in de ontwerpfase van softwareontwikkeling mee. Door verkeerde bezuinigingen op de verkeerde momenten wordt het moeilijk om de beloofde vruchten van de implementatie te plukken."

Bent u een geboren ondernemer?

"Ik heb het bedrijf overgenomen van de oprichter Ton van Veen. Dat maakt mij dus eigenlijk meer overnemer dan ondernemer. Toch ben ik mij in de loop der tijd steeds meer ondernemer gaan voelen. En ben ik geleidelijk in het ondernemerschap gegroeid.”

Waarin bent u als ondernemer gegroeid?

"Ik ben beter geworden in het herkennen van trends en kansen in de markt. Ik heb ook geleerd niet met elke hype mee te gaan. Je hebt in de ICT-branche ondernemers die alles oppakken en ook snel weer laten vallen. Ik houd iets goeds liever wat langer vast en laat de rest liggen."

Hoe komt je met deze instelling dan tot innovatie?

"Als ICT-dienstverlener kiezen wij ervoor om innovatief te zijn in onze relatie met de klant. Door meer op de rol van de mens in het proces van innovatie te focussen dan op productvernieuwing. Voor een ontwikkeling als Het Nieuwe Werken zou bijvoorbeeld cloudcomputing een goede oplossing zijn. Maar je moet het niet doen omdat de hele wereld het doet. Wij begeleiden organisaties goed bij het waarom en hoe je het wilt implementeren. Kritisch doorvragen en meedenken is noodzakelijk voor betrouwbare en weloverwogen keuzes."

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.