Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > KIZ MeetZ Frank Dros: internationale doorbraak met ‘premium emoticons!’
KIZ MeetZ Frank Dros: internationale doorbraak met ‘premium emoticons!’

KIZ MeetZ Frank Dros: internationale doorbraak met ‘premium emoticons!’

Door: | 23.04.2012 | Mail dit artikel

Techno Design IP is een van de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Als officiële samenwerkingspartner van Microsoft levert het bedrijf interactieve marketinginstrumenten. Een gesprek met directeur Dros over interactieve marketing, de kunst van het ondernemen en de uitdagingen van de economische crisis.

Waar blinkt Techno Design IP in uit?

“We zijn erg goed in het ontwikkelen van online, mobiele en social media toepassingen die grote groepen consumenten aanspreken. De premium emoticons die wij bedacht en ontwikkeld hebben voor Windows Messenger betekende onze internationale doorbraak. We hadden eerder met de verkoop van beltonen op een eigen platform gezien, dat de bezoekersaankopen hoog liggen bij populaire items met een lage stukprijs. De pakketjes extra emoticons die je kunt aankopen – met een door ons ontwikkeld betaalsysteem – waren een grote hit. Onze relatie met Microsoft heeft zich sindsdien alleen maar versterkt.”

Wat hebben jullie nog meer ontwikkeld in samenwerking met Microsoft?

“We hebben de laatste jaren ingezet op het ontwikkelen van applicaties die merken een verhoogde consumentenbetrokkenheid kunnen bieden door personal expression. Zo hebben we bijvoorbeeld winkcreators met personalisatiemogelijkheden voor de gebruiker ontwikkeld binnen Messenger. Een wink is een filmpje voor Windows Live Messenger, dat mensen via het chatvenster doorsturen naar hun vrienden. Ook emoticon packages, aanpasbare avatars en backgrounds kunnen we voor een specifiek merk, product of dienst ontwikkelen. De gebruiker kan het gehele chatvenster personaliseren met het merk en kan dit ook delen met vrienden. Wij zijn de enige partij in Europa die dit mag aanbieden via de officiële, door Microsoft gecertificeerde installatiemethode. Niet slecht voor een klein bedrijfje in Zoetermeer!”

Wat heeft de winkcreator jullie opgeleverd?

“In 2006 lanceerden wij als eerste een personalised wink creator voor het Engelse huidverzorgingsmerk Clean & Clear. Met deze tool zijn er in slechts drie maanden tijd meer dan tweehonderdduizend winks gemaakt! We wonnen er in 2007 twee IMA Awards mee: dé marketingprijs voor de meest effectieve marketingcampagnes die verschillende kanalen gebruiken, zoals internet, mobiel en interactieve tv.”

Ontwikkelen jullie ook Apps voor mobiele platforms? 

"Jazeker. Voor elk platform hebben we ontwikkelkennis in huis: Android, iPhone, Windows en Symbian. Omdat het gebruik van internet op de mobiele telefoon nu echt doorgebroken is, hebben wij een module ontwikkeld waarmee het eenvoudig is om van een bestaande website een variant te maken die geschikt is voor mobiel gebruik. We hebben voor het nieuwe Windows 7 Phone platform onder eigen naam de 3D-ansichtkaartapplicatie Pete the Polar Bear ontwikkeld. Voor de iPad hebben we, voor het ook in Zoetermeer gevestigde Van Dorp Installaties, een app ontwikkeld waarmee je het energieverbruik van je bedrijfspand kunt monitoren."

Als officiële samenwerkingspartner van Microsoft wordt acquisitie een stuk makkelijker.

Bent u actief in ‘het Zoetermeerse’?

“Ik zit al vanaf 1991 in dit pand. Ik ben zelf een Rotterdammer, maar in Zoetermeer zitten we perfect. De bereikbaarheid en de centrale ligging zijn uniek. Wij hebben veel internationale klanten, dus daar ligt onze primaire focus. Als officiële samenwerkingspartner van Microsoft wordt acquisitie een stuk makkelijker. We komen vanzelf in aanraking met nieuwe wereldwijde klanten. Maar het lijkt me leuk om ook voor partijen in Zoetermeer dingen te gaan doen.”

Welke impact heeft de crisis op uw bedrijf gehad?

“Ik heb moeten snijden in het personeelsbestand. Gelukkig vooral door natuurlijk verloop. Daarnaast hebben we wijzigingen aangebracht in onze werkwijze. Als gevolg van teruglopende marketingbudgetten zijn we kosteneffectiever gaan werken. Concreet betekende dit dat we voor bijvoorbeeld een project in Italië in de uitvoer ook samenwerken met een Italiaanse designer. Door de samenwerking met derden zijn we gedwongen onze procedures scherper en inzichtelijker te maken. En kunnen we eenvoudiger communiceren richting onze partners. We hebben hierdoor een efficiencyslag gemaakt. Dit komt het eindproduct vaak ten goede, aangezien de lokale uitvoerders de plaatselijke markt en omstandigheden beter kennen dan wij.”

Wat is de belangrijkste les die u als ondernemer hebt geleerd?

"Dat het met de vrijheid die men vaak associeert met het ondernemerschap wel meevalt. Veel van je keuzes als ondernemer worden beïnvloed door de marktvraag en andere omstandigheden.”

Wat was uw grootste misstap als ondernemer?

“Qua investeringen heeft de online muziekdienst Surf2Music me erg veel gekost. Soms ben je te vroeg met het ontwikkelen van een idee. De markt is er dan nog niet klaar voor. We waren er in 2004 te vroeg bij, Spotify lukte het enkele jaren later wel.”

Waar staat Techno Design IP over vijf jaar?

"In een branche die zo dynamisch is en snel verandert kun je daar onmogelijk antwoord op geven. Wij zijn begonnen als leverancier van Desktop Publishing software (DTP) in 1991. Destijds zeer revolutionair. In 2004 verkocht ik de grafische tak en richtten we ons op het programmeren voor internet. We zijn begonnen met het ontwikkelen van zoekmachines in het pre-Google tijdperk, online betaalsystemen (www.mobilemoney.com) en ontelbare websites. Over vijf jaar hoop ik nog steeds spannende dingen online te ontwikkelen. En is de grootste website die we gebouwd hebben, denk ik, het consumentenportal van Siemens. Wederom een Zoetermeerse partij! En dan is de cirkel rond.” 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.