Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > KIZ MeetZ Paul Neuteboom: “Bloed, zweet en tranen om Ziggo als klant binnen te halen”
KIZ MeetZ Paul Neuteboom: “Bloed, zweet en tranen om Ziggo als klant binnen te halen”

KIZ MeetZ Paul Neuteboom: “Bloed, zweet en tranen om Ziggo als klant binnen te halen”

Door: | 04.06.2012 | Mail dit artikel

Blinker is een Zoetermeerse e-mailmarketing serviceprovider en helpt organisaties om e-mailmarketing succesvol in te zetten. Voor het derde jaar op rij mag het bedrijf zich de beste e-mailmarketingaanbieder van Nederland noemen. Een enthousiast gesprek met commercieel directeur Paul Neuteboom.

Wanneer is Blinker opgericht?

"In 2000 richtte Marc Schussler het bedrijf op. Blinker heette toen nog Channel Arts. In de eerste jaren werden er leuke vernieuwende dingen gedaan, zoals de allereerste SMS-voting van de TMF Awards. E-mail als marketinginstrument was toen in opmars, daarvoor was het taboe om via e-mail te marketen. Het moest immers een puur kanaal blijven. Eind 2003 begonnen we aan de productontwikkeling van onze e-mailmarketing-oplossing MailPlus. Software as a Service, cloud based computing, wij waren er toen al mee bezig."

Waarom kiezen klanten voor Blinker?

"We ontwikkelen software voor marketingprofessionals, niet voor techneuten. Gebruiksvriendelijkheid staat dus hoog in het vaandel. MailPlus is een webapplicatie waarmee marketeers en communicatieprofessionals zelf aan de slag kunnen. Voor onze doelgroep, ondernemingen uit het midden- en topsegment die professioneel en effectief willen communiceren met hun klanten en prospects, leveren wij naast MailPlus ook de kennis om het maximale uit e-mailmarketing te halen. De tijd dat een communicatiemanager in de avonduren snel een nieuwsbrief in elkaar flanst ligt ver achter ons. Wij zorgen ervoor dat de marketeer zorgeloos kan starten met e-mailmarketing, zonder dat hij alles zelf hoeft te gaan uitzoeken. Begeleiding in de zin van trainingen, workshops en adviezen hoort daarbij."

Wat is de kracht van e-mailmarketing?

"Het is volledig gepersonaliseerde één-op-één-communicatie. Het mooie van e-mail is dat het zeer flexibel is, je kunt op het laatste moment nog wijzigingen doorvoeren. Daarnaast zijn de resultaten goed meetbaar: hoeveel e-mails zijn er afgeleverd en geopend? Waarop klikken mensen? Wat is de conversie en hoeveel wordt er verkocht op de website? Er bestond hiervoor nog geen marketingtool waarvan de resultaten zo meetbaar waren voor het MKB. Of het nu een nieuwsbrief, een klanttevredenheidsonderzoek of postvervangende mails als transactiemails en facturaties betreft, het blijft magisch om de statistieken te zien oplopen nadat je op 'send' hebt gedrukt."

Vorig jaar kenden we een omzetgroei van 21 procent, dat had hoger kunnen zijn.

Met zoveel kennis over online marketing in huis was het vast niet moeilijk om jullie eigen diensten onder de aandacht van potentiële klanten te brengen…

"Ik ben sinds 2004 als pure salesman betrokken bij Blinker. Onze leadgeneratie richtte zich voor 100 procent op online. Omdat er in die tijd nog weinig kennis was over het effectief inzetten van e-mail als marketinginstrument, positioneerden wij ons als kennispartner. Door online whitepapers aan te bieden kregen we goed zicht op welke bedrijven geïnteresseerd waren in de mogelijkheden van e-mailmarketingtools. Bij het nabellen onderscheidden we ons direct door inhoudelijk mee te denken met de klant. Anders dan bij de concurrenten stappen onze verkopers niet in de auto, maar tonen zij een online demonstratie van ons product en zorgen we voor telefonische begeleiding. Dit is een kostenbesparende manier van verkopen, waardoor we ons product goedkoper kunnen aanbieden. In 2005 verwelkomden we door deze aanpak tachtig nieuwe klanten. Het ging ineens heel snel."

Jullie hebben geen last van de recessie?

"Vorig jaar kenden we een omzetgroei van 21 procent. Ik denk dat dit hoger had kunnen zijn. Een aantal klanten zegde op vanwege faillissement. Maar klagen is geen optie met dit soort cijfers in een lastige tijd. Marc en ik vullen elkaar goed aan en daardoor is er synergie op directieniveau. Hij is de strateeg en de denker, ik de doener. Gekscherend zeggen we wel eens dat hij voor de plaatjes zorgt en ik voor de praatjes. Soms hebben we ook dat beetje geluk gehad dat je als ondernemer nodig hebt. Zoals het moment in 2005 dat Ziggo voor ons koos. We waren toen een jonge en opkomende onderneming. Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost om hen binnen te halen. Ziggo als tevreden klant geeft de markt natuurlijk enorm veel vertrouwen in onze dienstverlening."

Heeft jullie groei gevolgen gehad voor de cultuur op de werkvloer?

"Nee. We begonnen met drie man, inmiddels tellen we vijftig 'Blinkertjes'. Onze kernwaarden legden we al vrij vroeg in een visiedocument. Deze bewaken we goed. Tijdens een sollicitatiegesprek hebben we daardoor al vrij snel door of iemand een 'Blinker' is: eerlijk, gezonde arbeidsethos, sterk op de inhoud en vaardig in het contact. Wij als directie zijn nu veel meer dan vroeger bezig met aansturen en faciliteren. Maar we proberen de voeten in de klei te houden en dicht op de inhoud te blijven. Dat moet ook wel, anders kun je moeilijk de strategische kansen herkennen. Door die instelling en simpelweg hard werken geven wij het goede voorbeeld."

Wat heeft Blinker in de toekomst in petto?

"E-mailmarketing blijft onze expertise. Nieuw ontwikkelde diensten en producten zullen hierop aansluiten. Voor marketeers is het niet gemakkelijk om bij te blijven, er bestaan  zoveel kanalen, zoveel mogelijkheden. Daarom ambiëren wij een adviesrol en denken mee met de klant. We merken dat de markt behoefte heeft aan één betrouwbaar en sterk aanspreekpunt voor de inzet en monitoring van online marketing via de vele kanalen die er zijn. Ook bij ons huidige klantenbestand liggen er kansen. Wat die diensten precies zullen zijn laat ik in het midden maar het zal uiteraard in lijn zijn met hetgeen we nu al voor klanten betekenen. We zijn trots op wat we bereikt hebben, maar we werken keihard aan onze mogelijkheden."

Blinker

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.