Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > Dag van de Dienstverlening: Zoetermeer speelt eredivisie
Dag van de Dienstverlening: Zoetermeer speelt eredivisie

Dag van de Dienstverlening: Zoetermeer speelt eredivisie

Door: | 05.07.2012 | Mail dit artikel

Op 5 juni was de Dag van de Dienstverlening en namen 54 gemeenten een kijkje in Zoetermeer. In een actief programma liet de gemeente Zoetermeer zien wat zij het afgelopen jaar op het gebied van digitale dienstverlening allemaal heeft bereikt.

Deur niet uit

Na het welkomstwoord van wethouder Patrick van Domburg kregen de genodigden onder meer informatie over e-herkenning, het virtuele callcenter, de digitale balie, het contractbeheersysteem en de digitale keten in de praktijk. “Je hoeft in veel gevallen de deur niet meer uit om zaken te doen met de gemeente Zoetermeer”, zegt Rennie Hooi, Programmamanager Externe Dienstverlening. “Een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie kunnen inwoners digitaal gemakkelijk en snel digitaal bij ons aanvragen. Ook een Verklaring Omtrent Gedrag is volledig digitaal op te vragen, daarvoor zijn geen papieren formulieren meer nodig.”

Hoog tempo

De Dag van de Dienstverlening was vooral bedoeld voor beleidsmakers, managers en iedereen die betrokken is bij e-dienstverlening binnen de overheid. “Zoetermeer loopt hierin op sommige onderdelen voorop en innoveert in hoog tempo”, geeft Hooi aan. “We spelen in de eredivisie en zijn één van de eerste gemeente in Nederland die een groot aantal producten digitaal aanbiedt.” De boodschap die we de bezoekers mee willen geven, is dat innovatie niet altijd afhankelijk is van geld. Innovatie is ook de processen aanpassen aan de maatschappelijke vraag.

Enthousiasme

De organisatie was die dag in handen van de gemeente Zoetermeer, SIM en Centric. Het was een inspirerende dag en de bezoekers waren onder de indruk van de mogelijkheden van e-dienstverlening. “Het is goed om niet het wiel opnieuw uit te vinden en te leren van andere organisaties”, zegt Lidwien Meijers, Strategisch Productmanager Centric. “Leuk is het enthousiasme van de medewerkers zelf”, reageert Frank de Goede, Directeur SIM-groep. “Ik heb veel gehoord, gezien en goede presentaties gehad,” aldus Marcel Davids, projectleider KCC gemeente Almelo.

Toekomst

Aan het eind van de dag blikte de gemeente Zoetermeer vooruit naar de toekomst. Een toekomst waar kanaalsturing, de ontwikkeling van app’s en het gebruik van social media een nog grotere rol gaan spelen. Hooi heeft er vertrouwen in. “We willen steeds meer producten en diensten digitaal aanbieden en deze dienstverlening voor burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen zo gemakkelijk en snel mogelijk maken.”

Meer informatie: Dag van de Dienstverlening

Foto: Rick van Duivenboden

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.