Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > Digital Art Lab verrijkt kunstbeleving met nieuwe media
Digital Art Lab verrijkt kunstbeleving met nieuwe media

Digital Art Lab verrijkt kunstbeleving met nieuwe media

Door: | 05.07.2012 | Mail dit artikel

Sinds 2010 heeft het Centrum voor Kunst & Cultuur (CKC) een eigen denktank waar jongeren samen met kunstenaars en kunstdocenten de creatieve mogelijkheden van digitale technologie onderzoeken. In het Digital Art Lab zijn inmiddels grote sprongen gemaakt. Een interview met Loes Bogers van het CKC.

Waarom een Digital Art Lab? 

“In het Digital Art Lab onderzoeken we hoe nieuwe media de traditionele kunstbeleving kunnen verrijken. Dat is ook wenselijk, want het medialandschap laat veranderingen zien in cultuurproductie en –beleving, die ook een plek zouden moeten hebben in kunsteducatie. Samen met onze partner Patching Zone startten we een pilot van anderhalf jaar. Er zijn tien gemotiveerde kunstdocenten geselecteerd en vier jonge mediaprofessionals gezocht met verstand van interactieve media en film- en videoproducties. De samenwerking was er vooral op gericht om kunstdocenten de fijne kneepjes van de mediakunst bij te brengen. En te zoeken naar kruisbestuivingen tussen traditionele kunst en mediakunst en -cultuur.”

Wat is de meerwaarde van deze denktank voor CKC?

“De creatieve potentie van de achterliggende techniek. We willen nieuwe media inzetten als expressiemiddel. Hierdoor ontstaat namelijk een andere, veel informelere manier van denken. Docenten durven traditionele lesmethoden los te laten, vragen expliciet naar de eigen inbreng van cursisten en leren improviseren. Dankzij het Digital Art Lab kunnen kunstdocenten hun creativiteit dus een andere impuls geven. Zo kun je een dansvoorstelling bijvoorbeeld met behulp van een VJ-show een heel andere theatrale allure geven.”

Welke producten heeft het Digital Art Lab nog meer voortgebracht? 

“Een interactieve theater,- dans,- of muziekvoorstelling, een VJ-collectief, robotwedstrijd met Lego Mindstorms en een crossmediacampagne voor bands. Een aantal van deze producten is het afgelopen jaar in productie gegaan, zoals een cursus gamedesign en een cursus robotics. In september beginnen we met classic clip, een methode waarmee we video inzetten als pedagogisch middel in de muziekles.”

Hoe is gemeente Zoetermeer bij het Digital Art Lab betrokken?

“De gemeente Zoetermeer heeft ons gelinkt aan KIZ. We hebben het Digital Art Lab kunnen opzetten met behulp van subsidie, maar nog meer was CKC geholpen met de expertise over innovatie en veranderprocessen van KIZ. Dat was voor ons heel waardevol en noodzakelijk.”

Wat zijn de plannen voor de komende periode?

“De trend is in elk geval gezet als het gaat om co-creatie. Met andere woorden: de betrokkenheid van de bewoners in Zoetermeer groter maken in ons cursusaanbod. Na de succesvolle introductie van ‘Peer teaching’ in het vorige seizoen, zetten we deze vorm van lesgeven dit schooljaar voort in de cursus Robotics. De gelijkwaardigheid van die samenwerking moet in de toekomst nog groter en sterker worden.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.