Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > KIZ MeetZ Maarten van den Heuvel: “Kruisbestuiving lukt in De Innovatiefabriek”
KIZ MeetZ Maarten van den Heuvel: “Kruisbestuiving lukt in De Innovatiefabriek”

KIZ MeetZ Maarten van den Heuvel: “Kruisbestuiving lukt in De Innovatiefabriek”

Door: | 20.09.2012 | Mail dit artikel

Pas twee jaar jong en nu al uit haar jasje gegroeid. Omdat het pand in Capelle aan den IJssel te klein werd, mocht ICT-stad Zoetermeer het creatieve multimediabedrijf Thingks verwelkomen. Het nieuwe onderkomen? De Innovatiefabriek. Een vraaggesprek met mede-eigenaar Maarten van den Heuvel over kansen en mogelijkheden in De Innovatiefabriek.


Ondanks het jonge bestaan van Thingks is de eerste verhuizing al achter de rug. Waarom koos Thingks voor De Innovatiefabriek?

“We zijn in twee jaar tijd enorm gegroeid. Inmiddels tellen we zes vaste medewerkers met daaromheen een vaste club freelancers. Het pand in Capelle aan den IJssel werd te krap, dus we moesten op zoek naar een grotere ruimte. Toevallig had ik een artikel gelezen over De Innovatiefabriek. Ik ging ernaartoe en het gebouw sprak mij meteen aan. Het pand is opvallend, past bij ons imago en is een goed trefpunt voor studenten, de hogeschool en creatieve ondernemers. Dit is meer ons thuis dan iedere andere plek.”

Welke voordelen zie je in De Innovatiefabriek?

“De eerste week in ons nieuwe onderkomen werd meteen duidelijk wat De Innovatiefabriek voor ons kan betekenen. Ik maakte kennis met de eigenaar van Kennismomentum, een softwarearchitect. Tijdens de koffie kwam het idee al op om samen te werken. Zelf hebben we een web- en gamedeveloper in huis, maar voor sommige dingen moet je de samenwerking zoeken. Kruisbestuiving van expertises en netwerken was dan ook onze motivatie om hiernaartoe te verhuizen. En het mooie is dat je slechts vier deuren verder kan overleggen.”

Wat betekent de aanwezigheid van de Haagse Hogeschool en de studenten voor Thingks?

“Doordat we het pand delen met de school en de studenten hebben we eenvoudig toegang tot kennis en potentiële stagiairs. De drempel is laag, daardoor is het gemakkelijk om aansluiting bij elkaar te vinden. Ik verwacht dat we op korte termijn ruimte hebben voor een stagiair die met ons mee kan denken en meehelpt met het ontwikkelen van projecten. Ook zou een student bij ons aan de slag kunnen met een afstudeerproject.”

Wat maakt Thingks zoal?

“Thingks is heel divers. We zijn een creatief crossmediabedrijf en maken identiteiten, huisstijlen, logo’s, websites, applicaties, grafische animaties en E-learning (digitale leerwegen, red.). Dat doen we met een team van grafisch vormgevers, interactieve designers, frontend en backend developers, deskundigen uit het onderwijs, tekstschrijvers en projectmanagers.”

Wij draaien het om en ontwerpen vanuit de ogen van de doelgroep.

Waar ligt jullie kracht?

“Onze kracht ligt in het combineren van alle disciplines. Een boodschap overbrengen doen we met krachtige beelden, de juiste stijl die de doelgroep aanspreekt en verschillende nieuwe technieken. Zo kunnen we unieke concepten ontwikkelen. Vaak wordt nog vanuit de techniek vormgegeven. Wij draaien het om en ontwerpen vanuit de ogen van de doelgroep. Zo bedachten we voor het AMC een cartoon die jonge patiënten wegwijs maakt in het ziekenhuis. De kinderen kunnen aan de hand van een filmpje zien wat ze te wachten staat als ze een operatie moeten ondergaan. Voor E-learning werken we met een deskundige uit het onderwijs. Die adviseert hoe de lesstof het best kan worden overgebracht, de vormgevers maken de site en bouwen de technieken. Alles wordt dus naar de gebruiker toegeschreven.”

Wat is jouw rol bij Thingks?

“Ik ben samen met mijn compagnon Rene Ooms mede-eigenaar. Als projectmanager ben ik het eerste aanspreekpunt voor opdrachtgevers. Ik breng het project in beeld, zorg voor de werkverdeling binnen het team en de planning. Deadlines halen en projecten goed opleveren zijn mijn eindverantwoording.”

Wat schuilt er achter jullie slogan ‘Inspireert, prikkelt en zet aan’?

“We ontwerpen met één doel: reactie krijgen. Onze producties moeten mensen prikkelen om ze iets te laten doen. Naar een site gaan, een filmpje kijken of een game spelen. We zijn van mening dat als het mooi en bruikbaar is, het dan beter werkt en de boodschap beter overkomt. De technieken en producten van Apple zijn een mooi voorbeeld van hoe fraaie vormgeving en instinctieve besturingssystemen gebruikers ergens toe zet. Zo gaan we ook te werk: door op de stoel van gebruikers te zitten.”

Hoe blijft Thingks vernieuwen?

“Door veel te lezen en om ons heen te kijken. Maar bovenal door onze nieuwsgierige blik. We kijken altijd hoe het anders, beter of mooier kan. En waar het aan ontbreekt. Zo gebeurt het dat het witte brainstormvel regelmatig wordt volgeklad. Daar zitten soms goede ideeën tussen. De techniek van Microsoft Kinect bijvoorbeeld, waarmee je met een handbeweging commando´s kunt geven, is veelbelovend. Ik geloof erin dat de mogelijkheden daarvan eindeloos zijn.”

Vertel…

“We kijken nu hoe je die techniek in de zorg kunt toepassen. Oefeningen van de fysiotherapeut worden al gauw saai voor revaliderende kinderen. Met de Kinect-techniek kun je de kinderen ook prima in een groep voor een groot beeldscherm zetten en ze gezamenlijk aan een bewegingsgame mee laten doen. Enthousiasmeren is dan een koud kunstje.”

In samenwerking met het Lange Land Ziekenhuis in Zoetermeer werken jullie nu aan een digitale pijnmeter. Wat houdt dit project in?

“Pijnmetingen bij kinderen gebeuren met een ijzeren pijnmeetlat met smileys die variëren van lachen tot huilen. Voor de huidige generatie kinderen is dit vrij droog. Door de pijnmeting te digitaliseren sluit het beter aan bij de belevingswereld van kinderen en is het mogelijk om metingen gemakkelijk te analyseren en te vergelijken. Samen met kinderarts dr. Breevoort van het ziekenhuis ontwikkelen we de app-versie, die bruikbaar is op iPads van de pijnpoli. Deze app bestaat uit twee delen: een vragenlijst die qua vormgeving interessant is voor kinderen en waarmee de arts de pijn kan meten. Deel twee is een avontuurlijke game die kinderen na de pijnmeting mogen doen. Er zit veel tijd en onderzoek in voordat we weten wat waardevol is voor de kinderen en voor de arts. Ook hier staat ontwikkelen en vormgeven vanuit de gebruiker voorop.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.