Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > Zoetermeer: koploper in digitale dienstverlening
Zoetermeer: koploper in digitale dienstverlening

Zoetermeer: koploper in digitale dienstverlening

Door: | 16.11.2012 | Mail dit artikel

Zoetermeer heeft het beste digitale loket van alle gemeenten in Nederland. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Ernst & Young naar de digitale dienstverlening onder alle Nederlandse gemeenten.

75 producten digitaal

Het onderzoek richtte zich vooral op het interactief afnemen van producten, de effectiviteit van de zoekmachine en het beantwoorden van vragen via e-mail. Op al deze onderdelen scoort Zoetermeer goed. “We bieden inwoners meer dan 75 producten digitaal aan, voor ondernemers zijn dat er elf. Zoetermeer loopt hierin voorop”, aldus Annette de Croo, projectleider digitale dienstverlening van de Gemeente Zoetermeer.

Mijn Zoetermeer

Het juryoordeel loog er niet om. De gemeente laat een volwassen dienstverlening en inzet van sociale media zien. Op twee producten na is alles digitaal aan te vragen, de zoekmachine is effectief en de responsetijden zijn hoog. “We zijn actief op Facebook en reageren via webcare op vragen die via Twitter binnenkomen”, zegt De Croo. “Alles is erop gericht mensen te bewegen informatie digitaal op te vragen. Zo kun je op de site een uittreksel uit het register aanvragen en de status via ‘mijn Zoetermeer’ volgen. Daar komt geen medewerker meer aan te pas.”

Virtueel chatten

De gemeente Zoetermeer blijft vernieuwend bezig en onderzoekt nu hoe gebruikers documenten digitaal kunnen ondertekenen en retourneren. Ook zet de gemeente in op virtueel chatten. Daarmee kunnen gebruikers die bijvoorbeeld moeite hebben met het invullen van een formulier meekijken op het scherm van een medewerker. De Croo: “Op die manier zijn we mensen behulpzaam en laten hen zien waar ze alles op de site kunnen vinden.” Verbeterpunten zijn er volgens de Croo altijd. “De toegankelijkheid van onze website is voldoende. We beschikken over hoog contrast, grote letters en gesproken woord, maar in de finesse kan het nog beter. Als we onze digitale dienstverlening blijven optimaliseren haalt niemand ons van deze nummer één positie.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.