Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > KIZ MeetZ Diederik Twickler: squashen tussen IT-netwerken
KIZ MeetZ Diederik Twickler: squashen tussen IT-netwerken

KIZ MeetZ Diederik Twickler: squashen tussen IT-netwerken

Door: | 10.01.2013 | Mail dit artikel

In het zelfde rijtje genoemd worden als internetreuzen Google en Microsoft. Dat is de bedoeling. Met hun maildienst Hosted Zarafa is het Zoetermeerse IT-bedrijf Campai al een eind op weg. Hiermee won Campai met Hosted Zarafa dit jaar de MKB Best Choice Award van WinMagPro. Tijd voor een gesprek met commercieel directeur Diederik Twickler.

Gefeliciteerd met jullie MKB Best Choice Award. De derde op rij alweer. Waarom is Zarafa volgens WinMagPro de beste keuze?

“Hosted Zarafa is een online maildienst, zoals Gmail van Google en Hosted Exchange van Microsoft, van onze hand. Zelf verkopen we het als pimbox.nl. Inmiddels hebben we honderd resellers en enkele internationale distributeurs. Ons product gaat dus de hele wereld over. Voor WinMagPro een reden om het te bekronen met de award!”

Daar kon je tien jaar geleden als starter op de ondernemingsmarkt alleen maar van dromen…

“Natuurlijk, zoiets is geweldig. De vergelijking is misschien wat overtrokken, maar we gaan de kant op van Gmail en Microsoft. Tien jaar geleden, toen mijn compagnon en ik met Campai startten, hadden we dit niet bedacht. Met tweeëntwintig jaar was ik een ‘broekie’ op de ondernemingsmarkt. Viel in alle ondernemersvalkuilen. En pakte alles aan wat ik kon aanpakken. Pompen of verzuipen was het. Uiteindelijk heeft het mij tien jaar gekost om te achterhalen dat focus het belangrijkste is.”

Wat is jullie focus precies?

“We focussen ons op de kantoorautomatisering van bedrijven met 15 tot 75 werkplekken. Die kantoorautomatisering bestaat uit een infrastructuur en bedrijfsapplicaties. Wij doen met name de infrastructuur: het netwerk gebruiksklaar maken en beveiligen, back-ups uitvoeren en updates verzorgen. Wellicht dat we dat in de toekomst optrekken naar kantoorautomatisering voor 150 werkplekken. Maar dat vereist wel een andere inrichting van de organisatie.”

Wordt het tienjarig bestaan nog gevierd?

“Op de dag zelf, 31 oktober 2012, hebben we een personeelsuitje gehad. Dit jaar zullen we er af en toe bij stilstaan. Het echte grote feest komt met de verhuizing in maart. Dan gaan we van de Boris Pasternaaklaan naar het Koraalrood. Groter, mooier en leuker. Inclusief een sportfaciliteit voor medewerkers. We krijgen namelijk een eigen indoor squashbaan en minigym met omkleed- en douchemogelijkheden!”

Dat is een mijlpaal. Wat zijn andere memorabele momenten uit tien jaar Campai?

“We hebben er zoveel gehad. Maar het mooiste vind ik de momenten van bewustzijn. Dat ik op een doodgewone dag binnenkom en zie dat alle medewerkers hard en geconcentreerd aan het werk zijn. Dan ben ik trots. In één decennium zijn we keihard gegroeid. Ook nu nog groeien we ieder jaar 20 procent.”

Hoe komt dat, zo tegen alle stromingen in?

“We zetten zwaar in op efficiency.  Het ‘automatiseren van het automatiseringsvak’ noemen we dat. Met zes medewerkers op de Servicedesk beheren we bijna tweeduizend werkplekken. We groeien ook door ons innovatievermogen. We hebben leuke golven van ontwikkeling doorgemaakt. Begonnen we onze dienstverlening met ‘uurtje-factuurtje’, sinds 2007 zijn we overgestapt naar Managed Services. Een vast maandelijks bedrag voor een gegarandeerde dienst. Daarmee is de verantwoordelijkheid voor de software, updates, installaties en het beheer 180 graden omgedraaid. Die ligt niet meer bij de klant, maar bij ons. Sinds 2011 zijn daar clouddiensten bijgekomen, online mail, CRM en File-opslag. De meeste klanten draaien nog op Managed Services, maar op den duur gaat dat meer en meer richting de cloud.”

ICT als dienst is de toekomst

Wie kunnen jullie tot je vaste klantenkring rekenen?

“Onze klanten zitten verspreid door heel Nederland, maar we komen met name in Noord- en Zuid-Holland. Inmiddels bedienen we zo’n driehonderd MKB-bedrijven en een aantal grote organisaties waaronder ADO Den Haag, Agentschap NL, de gemeente Zandvoort, 123inkt en Vliegtarieven.nl. Dit jaar is de uitdaging om het klantenbestand in Zoetermeer te vergroten, want gek genoeg hebben we er nog niet zoveel uit onze eigen stad.”

Wat maakt ondernemen in Zoetermeer zo leuk?

“Zoetermeer profileert zich als ICT-stad. Hoe beter de stad daarin slaagt, hoe beter voor ons als ondernemers. Zoetermeer zou het merk ‘ICT-stad’ kunnen versterken door het stimuleren en samenbrengen van onderwijs en bedrijfsleven. Met de Innovatiefabriek krijgt die wens gestalte. Zo kan het kennisniveau van de studenten goed worden afgestemd op het niveau van het bedrijfsleven. Als werkgever hebben we daar natuurlijk baat bij.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.