Made in De Innovatiefabriek: autoboekjes.nl

Made in De Innovatiefabriek: autoboekjes.nl

Door: | 12.03.2013 | Mail dit artikel

It’s all in the name: de Innovatiefabriek in Zoetermeer is dé broedplaats waar nieuwe technieken en ICT-toepassingen het licht zien. En waar samenwerking evolueert tot co-creatie. In elke uitgave van KIZ NewZ maakt u kennis met een innovatief concept van lokale bodem. Maurice Beckand Verwée van het Zoetermeerse bedrijf Crosspring presenteert: www.autoboekjes.nl .

Waarom een speciale site voor autoboekjes? 

“Iedereen raakt wel eens een autoboekje kwijt. Of het ontbreekt aan een handleiding bij de aanschaf van een occasion. Opvallend aan het consumentengedrag in ons online documentenwarenhuis Udoc is dat bezoekers steeds vaker autoboekjes uploaden of de documenten als print on demand aanvragen. Daarom lanceerden we onlangs als eerste in Nederland een site waar consumenten op basis van kenteken of automerk hun ontbrekende autoboekje kunnen bestellen.”

Hoe speelt deze site in op de behoefte van de consument?

“Op onze website is in principe elk autoboekje verkrijgbaar. Bezoekers kunnen onder meer op jaartal of type auto zoeken naar de gewenste gebruikershandleiding. Elke week voegen we boekjes van ontbrekende automerken toe. Al die honderden verschillende handleidingen krijgen we binnen in pdf-formaat en maken we geschikt voor onze printservice. Automerken en autodealers bieden deze service niet. Daar spelen we op in.”

Wie is betrokken geweest bij de ontwikkeling van de site? 

“Voor de ontwikkeling van de site werkten we intensief samen met ICT-studenten van het ID College Zoetermeer. De studenten werden betrokken bij het maken van de applicaties, maar ook met het vormgeven van het concept.”

Wat is de innovatiekracht van www.autoboekjes.nl?

“Een goed concept begint bij aandachtig luisteren naar de signalen in de markt en het bedenken van passende alternatieven. De innovatieve kracht zit ‘m vooral in de vertaalslag die we van daaruit maken naar de techniek. Dat is bij deze site gelukt: de navigatie is eenvoudig in gebruik en laagdrempelig voor elk type gebruiker. Daarnaast hebben we de reader in de site zo ontwikkeld, dat de handleidingen ook goed leesbaar zijn op tablets en smartphones.”

Wat is het verdienmodel van deze website?

“Op dit moment genereren we sales per handleiding en onderhoudsboekje. Daarnaast liggen er kansen om automerken te helpen bij het beter inrichten van hun aftersales. Zo willen we op basis van gebruikersstatistieken op de site, onze print on demand-techniek op maat aanbieden aan verschillende automerken. Voor het leveren van deze specifieke ICT-dienst ontvangen we dan een maandelijks bedrag.”

Heeft u ook een nieuwe dienst of een nieuw product bedacht? Neem dan contact op met KIZ Zoetermeer voor een interview en publiciteit.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.