‘Japan is een grote afzetmarkt’

‘Japan is een grote afzetmarkt’

Door: | 30.08.2013 | Mail dit artikel

In 2012 ontvingen ze de prestigieuze internationale Red Dot Award in de categorie automotive voor innovatie. En ze staan op de 22e plaats van de MKB Innovatie Top 100, als beste MKB-bedrijf in de automotive industrie. Eigenaar Patrick Bark van Lifehammer in Zoetermeer blinkt van trots.

Focus op vernieuwing

Eind 2013 lanceert het bedrijf een nieuw product: een veiligheidslamp voor in en om de auto. Dit jaar ligt de focus verder op vernieuwing van bestaande producten. Bark: “We hebben hiervoor een team met productontwikkelaars en designers. Het is overigens prettig vanuit de retail en automotive industrie steun te krijgen voor onze ideeën.” Jammer vinden Bark en zijn voormalige compagnon Franken wel dat de gemeente Zoetermeer zich vooral richt op innovatieve ICT-ondernemers en minder op bedrijven met andere producten, zoals Lifehammer. “Ook andere branches zou de gemeente meer voor het voetlicht kunnen brengen”, zegt Bark.

Exclusieve rechten

Lifehammer is sinds 2004 in Zoetermeer gehuisvest en telt negen medewerkers. Het bedrijf verkoopt wereldwijd veiligheidsproducten aan autofabrikanten en importeurs. Japan is een grote afzetmarkt. Maar ook in Nederland floreert de productie. Franken: “We hebben exclusief de rechten bij het Nederlandse Rode Kruis voor verkoop van EHBO-sets in Nederland.”

Mensenlevens redden

Het handelsmerk ‘Lifehammer’ spreekt voor zich. Iedereen kent ze wel: de veiligheidshamers (lifehammers) voor in de auto. Een Duitser bedacht in 1983 dit product en bracht de Lifehammer Classic op de markt. In 2012 produceerde het bedrijf Lifehammer de nieuwe Lifehammer Plus en Lifehammer Evolution. Voor het ontwerp hiervan werkte de producent samen met Flex (designbureau) en Spark (technisch bureau). Bark: “Innovatie was nodig. Het huidige auto-interieur met veel kunststof sluit niet aan op de oude modellen veiligheidshamers. Deze vragen om een andere montagetechniek. Bij 93 procent van de auto’s zit de lifehammer al vanuit de fabriek in de auto. Dit kwam na een besluit van het ministerie van Verkeer & Waterstaat rond 2006. Jaarlijks raken zo’n 600 -800 auto’s te water en overlijden zo’n 45 mensen. Een veiligheidshamer kan een mensenleven redden.”

Goed in de markt

Een ander innovatief product van het bedrijf is de SafetyBelt. Bark: “Het probleem bij kinderen is dat de autogordel vaak in de hals snijdt. De SafetyBelt geleidt de autogordel comfortabel over de schouder, zodat het niet meer in de hals snijdt.” Het bedrijf zet zich goed in de markt met haar producten. En dat valt ook de designindustrie op. Lifehammer dingt dit jaar mee voor de German Design Award.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.