Actueel

Home > Actueel > KIZ Newz > Made in de Dutch Innovation Factory: online community
Made in de Dutch Innovation Factory: online community

Made in de Dutch Innovation Factory: online community

Door: | 08.11.2013 | Mail dit artikel

It’s all in the name: de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer is dé broedplaats waar nieuwe technieken en ICT-toepassingen het licht zien. En waar samenwerking evolueert tot co-creatie. In elke uitgave van KIZ NewZ maakt u kennis met een innovatief concept van lokale bodem. René Ooms, artdirector van Thingks presenteert: de online community. 

Allereerst, wie is Thingks?

“Thingks is een creatief crossmediabedrijf. We zijn divers en veelzijdig. In wie we zijn en wat we maken. Opvallend aan onze manier van werken is dat we niet vanuit de techniek ontwerpen, maar vanuit de gebruiker. Wij houden ons vooral bezig met de vraag via welk medium de boodschap het beste en snelste overkomt. Onze opdrachtgevers kunnen er daarom op vertrouwen dat we echt snappen hoe verschillende media werken en dat we weten hoe de techniek in elkaar steekt. We ontwikkelen dus geen apps omdat het nieuw is of leuk klinkt, maar wel als blijkt dat apps een duidelijke meerwaarde hebben in de middelenmix.”

Wat betekent dit voor de online community van de Dutch Innovation Factory?

“Binnen de Dutch Innovation Factory draait alles om ontmoeten, ondernemen, onderzoek en onderwijs. Zowel in het pand zelf als in de online community. De website die we maken is een afspiegeling van de fysieke community. Zo is de architectuur van de site volledig gericht op het samenbrengen van professionals. Dit kunnen studenten en ondernemers zijn, maar ook docenten en lectoren. Via de website kan iedereen die is aangesloten bij de Dutch Innovation Factory een projectpartner vinden of draagvlak zoeken voor hun ideeën. De website legt het eerste contact, nadere kennismaking vindt plaats in het grand café of in een van de vergader- en projectruimtes.”

Hebben jullie dit concept kant-en-klaar op de plank liggen?

“Nee, in onze ideale wereld zou alles maatwerk moeten zijn. Dit gaat in elk geval op voor alles wat wij maken. Elke opdracht is anders en vraagt om een eigen aanpak. Zo houden we ons werk leuk en kunnen we onze opdrachtgevers een uniek product bieden. Dit geldt ook voor de Dutch Innovation Factory: we schrijven de techniek toe naar de wensen van de community manager. Dat doen we met behulp van de scrum-methode. Dit betekent dat we vanuit multidisciplinaire teams in korte sprints een werkende website opleveren. De voordelen van deze methode zijn: verhoogde effectiviteit van het team, snelle oplossing van blokkades en het minimaliseren van de risico's. Het mooie is ook dat de inbreng van elke discipline direct zichtbaar is. Denk aan grafisch vormgevers, interactieve designers en tekstschrijvers.”

En eenmaal gelanceerd? 

“Dan is het de taak van de community om de website vervolgens levend te houden. Dit zijn de professionals die onder andere via de website met elkaar in contact treden. Het belangrijkste ingrediënt voor succes is dus het draagvlak onder de actieve gebruikers. Uiteraard ondersteund door de sitebeheerders en de redactieraad die de site continu actualiseren.”

Is Thingks ook een onderdeel van de community? 

“Vooral de kruisbestuiving van expertises en netwerken is voor ons een belangrijke motivatie om ons in de Dutch Innovation Factory te vestigen. Bovendien: wat is er inspirerender dan te overleggen in de nabijheid van ondernemende buren? Met andere woorden: de Dutch Innovation Factory sluit naadloos aan op onze identiteit. Het is meer ons thuis dan elke andere plek.”

Wat betekent de aanwezigheid van de Haagse Hogeschool voor Thingks?

“Behalve dat de Dutch Innovation Factory een interessant trefpunt is voor ondernemers,  is het voor ons ook dé toegangspoort tot potentiële stagiairs. Met de Academie voor ICT en Media als hoofdbewoner is de vijver waaruit we veelbelovende talenten kunnen vissen, aanzienlijk gegroeid. De drempel is laag, daardoor is het gemakkelijk om aansluiting bij elkaar te vinden.” 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.